Köpvilkor

Köpvillkor

Här finner du information om våra köpvillkor. 

1. Allmänt

Dessa allmänna köpvillkor är tillämpliga på försäljning av produkter till privatpersoner från silvea.se. För att handla produkter på silvea.se krävs att du har fyllt 18 år.

Produkterna som vi säljer har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten kräver det (antingen i fysisk eller i digital form). Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.

2. Beställning

Beställning av produkter sker på www.silvea.se. Genom din beställning accepterar du dessa allmänna villkor.

Orderbekräftelse och kvitto

  1. Efter att du har gjort en beställning kommer vi att bekräfta mottagandet av din order per e-post. När du har fått orderbekräftelsen kan du inte längre göra några ändringar i din order. De varor som finns exponerade på www.silvea.se vid beställningstillfället lagerhålls men det kan ske förändringar i lagret fram till dess att varan plockas. Om en beställd vara inte finns i lager när ordern plockas är silvea.se inte skyldigt att leverera varan och du kommer då att krediteras varans värde. 

  2. Efter att ordern är plockad och skickad från oss så mailar vi en leveransavisering som också fungerar som kvitto.

OBS!: Ibland händer det att orderbekräftelse och/eller leveransavisering hamnar i kundens skräppost folder (spamfolder). Så om de inte komme i er inkorg, vänligen kontrollera er skräppost folder.

Annullering av beställningar

Silvea.se förbehåller sig rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter, misstänks vara bedrägliga och/eller om kunden har betalningsanmärkningar.

3. Priser

Samtliga priser på www.silvea.se anges i svenska kronor inklusive moms (eventuell fraktkostnad tillkommer). Samtliga priser uppdateras regelbundet och Silvea.se förbehåller sig rätten att göra prisändringar utan föregående avisering. Vid kampanjer eller andra erbjudanden kan särskilda villkor gälla.

4. Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betalningslösning kallas Klarna Checkout.

Genom köpet godkänner du dels våra köpvillkor, dels Klarnas villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank, betalning med kort eller delbetalning. För det fall du väljer delbetalning gäller Klarnas villkor för delbetalning. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information om Klarnas betalsätt eller din betalning besök klarna.se.

5. Frakt och leverans

Våra leveranssätt

Vid beställningen kan du att få dina varor levererade på de föreslagna alternativ som visas i samband med att du genomför ditt köp. Du måste ange efterfrågade uppgifter för att Silvea ska kunna genomföra leveransen (t.ex. portkod vid hemleverans).

För vissa typer av leveranser kan det tillkomma en avgift vilket i så fall visas i samband med ditt köp. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.  

Leverans av vissa typer av varor

Silvea.se förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt i de fall en vara bedöms olämplig att skicka enligt det leveranssätt som du har valt.

Rätt för Silvea att ändra leveranssätt i vissa fall

Om du valt leverans till brevlåda och det visar sig att beställningens volym och/eller varornas egenskaper inte medger sådan leverans förbehåller sig Silvea.se rätten att leverera din beställning till närmaste postombud.

Tid för leverans

En beställning beräknas levereras på den dag som anges på de föreslagna leveransalternativen. I den mån aktuell vara inte finns i lager skickas din beställning normalt nästkommande vardag (eller så snart varan finns i lager). För det fall du inte är hemma när våra samarbetspartners levererar varor till dig görs flera leveransförsök. Om leveransförsöken misslyckas returneras varorna till vårt lager.

Leveranser till Gotland, till glesbygdsområden med lantbrevbärare kan ta längre tid. Vid utebliven leverans är det viktigt att du som kund hör av dig till oss snarast för att vi ska kunna utreda orsaken till den uteblivna leveransen.

6. Ångerrätt

Som kund har du 14 dagars ångerrätt* enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. 

Undantag från ångerrätten

Från ångerrätten undantas vissa varor såsom specialbeställda eller skräddarsydda varor.

Du har som kund rätt att öppna förpackningen och undersöka varan. Detta ska göras så snart du har mottagit varan. Om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion har Silvea.se rätt att göra värdeminskningsavdrag på upp till 100 % av varans pris. Värdeminskningsavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara du köpt samt vilken värdeminskning som uppstått på grund av hanteringen.

Vad ska jag göra om jag vill utnyttja ångerrätten?

För utnyttjande av ångerrätten ska produkten skickas per post till Silvea.se.

Du går tillväga på följande sätt:

  1. Kontakta vår kundkontakt på e-post. Ange ditt ordernummer och att du vill returnera en vara.
  2. Vi mejlar eller postar dig en returfraktsedel som du kan skriva ut och fästa på ditt paket.
  3. Lämna in paketet på ditt närmaste Postnord-ombud. Du som kund står för frakten.

Du kan också använda Konsumentverkets standardiserade ångerblankett om du vill ångra ditt köp. Du hittar den här.

7. Återbetalning

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer du att få återbetalning senast inom 14 dagar från det att Silvea.se mottagit den returnerade produkten.

Återbetalning sker av Klarna och hela beloppet återbetalas (inklusive frakt, skatt och avgifter) förutsatt att det är varor som omfattas av ångerrätten (se punkt 6 Ångerrätt ovan). 

8. Reklamation

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du, snarast efter att felet upptäcktes göra en reklamation genom att vända dig till Silvea.se kundkontakt. Om du behöver skicka in den felaktiga, skadade eller ofullständiga produkten per post står Silvea.se för frakten. Silvea.se förser dig med en returfraktsedel enligt punkt 6 ovan.

9. Ej uthämtade paket

Vid leverans till postombud så ligger din beställning hos postens utlämningsställe i 7 dagar och uthämtning måste ske inom denna tid. Försändelser via Instabox finns tillgängliga för avhämtning under 3 dagar efter avisering. Om försändelsen inte hämtats kontaktar Instabox kunden för att komma överens om ny tid och plats för avhämtning inom 14 dagar. Därefter returneras paketet till Silvea.se.

Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera produkten, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt punkt 6 ovan.

Silvea.se förbehåller sig rätten att debitera kunden 150 kr för frakt- och hanteringskostnader.

10. Personuppgifter

När du genomför ett köp på www.silvea.se behandlar vi dina personuppgifter för att bl.a.  genomföra köpet och för att skicka erbjudanden till dig (förutsatt att du har samtyckt till det).

11. Ansvar för skada

Silvea.seansvar för fel och/eller förseningar och skada (såväl direkt som indirekt) regleras i enlighet med dessa villkor och Konsumentköplagen (1990:932).

12. Ändring av villkoren

Silvea.se förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor (ändringarna tillämpas dock inte på redan ingångna köpavtal).

13. Kontakta oss

Silvea.se’s kundkontakt: hit kan du vända vid frågor och rådgivning om produkter.

E-post kundkontakt@silvea.se.

Information om Silvea.se

Silvea.se ägs och drivs av Noble Link AB (org. nr 559274-9963)

14.   Tvist

Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.

TOP

X